Trafikverket river vägbro i Gullspång
Representanter från Trafikverket kom till biografen i Gullspång den 6 sep. Det var ett s.k. samrådsmöte för allmänheten.
Samrådsmöte
betyder överlägga, konferera eller i vardagligt tal att ”slå sina kloka huvuden ihop”. Syftet med ett samråd är att skapa ett bättre underlag för beslut..
Vad Trafikverket menar med samråd framgick
med all tydlighet, när Trafikverkets byråkrater meddelade, att man beslutat riva bron, byggd 1935 över Gullspångsälven.
Rivning av broar har förekommit tidigare, bl.a. under andra världskriget och vid krigföring
i Sydostasien. I Skaraborgs län och i Västsverige är det däremot en unik händelse.
Samråd
Vi var ett 30-tal personer där på mötet, politiker och allmänhet, som engagerat sig
för att bevara bron och förhindra en rivning. Vid mötet saknades politisk representation från den borgerliga alliansen. Vidare saknades s.k. utvecklingsgrupper och utvecklingsledare.
Mot bakgrund av de projekt som under ett antal
år storstilat presenterats för en offentlighet och inte blivit av i kommunen, är det kanske dags att byta ordet utveckling mot avveckling, när intresset är så litet för en sådan betydande fråga.
Infrastruktur
och utveckling
Trafikverket förklarade inledningsvis, att någon diskussion om brons bevarande var inte mötets syfte. Man brydde sig inte om närmare 1000 namnunderskrifter mot en rivning, som samlats in på kort tid
av Olle Höijer.
Några andra alternativ än rivning fanns inte i. Ej heller var Trafikverket intresserat av en kommunal medfinansiering.
År 1990, då jag var kommunalråd, bidrog Gullspångs kommun med en halv
miljon kr för att bygga en trafiksäker infart till Gullspång. I gengäld förband sig dåvarande Vägverk att rusta upp bron från 1935.
Kommunen såg det mycket viktig att bron rustades upp och underhölls
med tanke på framtida investeringar och förbättrad infrastruktur. Kommunen planerade då ett laxens hus på den norra sidan om älven. Det var ett utvecklingsprojekt innehållande akvarier, utställningslokal med möjligheter
till filmförvisning, cafeteria och turistinformation. Hela planunderlaget finns fortfarande kvar idag.
Samhällsekonomiskt lönsamt bevara bron
Trafikverket anser, att en reparation av vägbron för 4,5 milj.
kr netto (det kostar 1,5 milj. att riva bron) inte är samhällsekonomiskt lönsamt. Hur man kommit fram till det resultatet är inte redovisat.
Låt oss göra en enkel kalkyl. Vi utgår ifrån att avskrivningstiden
är 50 år. Det ger en årlig kostnad på 90.000 kr. Räntekostnaden för 4,5 milj.kr är ca 100.000 kr. Det ger sammanlagt en årlig kostnad på 200.000 kr. Det menar trafikverket inte är ekonomiskt lönsamt
i Gullspångs kommun.
Lägger man sedan till vinsterna kortare transporter och förbättrad miljö blir kostnaderna ännu lägre.
Rivningstillstånd
Trafikverket ansöker hos Mark-
och miljödomstolen i Vänerborg om tillstånd att få riva bron. Verket går förbi kommunens miljö och byggnadsnämnd, trots att bron ligger inom detaljplanelagt område. Denna icke-demokratiska hantering förefaller
strida mot gällande eu-lagstiftning.
Det liknar mer saneringar och rivningar inför olympiska spel av totalitära regimer i vår omvärld.
Överklagan och uppvaktning
Gullspångs kommun kan överklaga besluten om rivning i olika instanser och uppvakta Trafikverket centralt i Borlänge för att få en ändring till stånd Givetvis finns det också möjligheter att skapa opinion
via Facebook, bloggar och twitter
Lyckas inte kommunen med det , kan de planerade digitalskyltarna utmed E 20 och väg 26 få texten: I Gullspångs kommun har Trafikverket rivit två broar – enda kommunen i Sverige
Hans-Göran Larsson